Mitä probiootit oikein ovat? Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Suolistossamme elää miljardeja bakteereita. Jotkut auttavat sulattamaan ruokaa, kun taas toiset tuottavat kehon tarvitsemia aineita. Näitä saat ruoan, juoman tai ravintolisien kautta.

Probiootisten lisäravinteiden valikoima on nykyään laaja, niin suomalaisten kauppojen hyllyillä kuin myös ulkomaalaisissa nettikaupoissa. On helppo tuntea eksyvänsä vaihtoehtojen viidakkoon. Saatta myös olla vaikea ymmärtää kaikkia vieraita sanoja ja termejä, joita käytetään niiden markkinoinnissa.

Nutrinor AS on ravintolisiä suoraan kuluttajille myyvä norjalainen yritys. Mietitkö, mikä tuote sopisi parhaiten juuri sinulle? Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua!

Mitä vatsassani oikein asuu?

Jokaisen ihmisen kehossa asuu tuhansia mikro-organismeja, joita kutsutaan myös mikrobistoksi. Monimutkaisin mikrobisto löytyy suolistostamme. Eikä se ole ainoastaan luonnollista, vaan myös tarpeellista. Jotkut mikro-organismit auttavat meitä sulattamaan ruokaa, kun taas toiset tuottavat keholle tarpeellisia aineita.

Mikrobisto auttaa pitämään meidät terveinä, kun suoliston bakteerikanta on hyvä. Uusimmat tutkimukset osoittavat, että suoliston bakteeritasapaino on todella herkkä ja siihen saattaa vaikuttaa monta erilaista asiaa, joille olemme alttiita jokapäiväisessä elämässämme, kuten rutiinimuutokset, ruokavalio, matkustaminen ja stressi.

Bakteerikanta on ratkaiseva asia

Kaikki elävät organismit lajitellaan omiin ryhmiin ja sijoitetaan muun muassa suvusta, lajista, alalajista ja kannasta koostuvaan hierarkkiseen järjestelmään. Probiootit ovat eläviä bakteereita, joten sama asia pätee myös niihin.

Jotta asia olisi helpommin ymmärrettävissä, voimme verrata sitä koirien kasvatukseen. Kaikki koirat ovat samaa sukua ja lajia, mutta koirarotuja on monia ja kaikilla on erilaisia ominaisuuksia.

Samalla tavalla voi bakteerikannoilla olla erilaisia terveysvaikutuksia.

Onko ruoassa probiootteja?

Kyllä, jotkut elintarvikkeet sisältävät eläviä bakteeriviljelmiä probioottisilla vaikutuksilla. Esimerkiksi piimä, kefiiri ja tietyntyyppiset jogurtit sisältävät maitohappobakteereita. Probioottisia bakteereita löytyy myös tummasta suklaasta, salamista, hapankaalista, kimchistä, mikrolevästä ja jopa tietyistä juustoista kuten cheddarista ja goudajuustosta.

Kaikissa näissä elintarvikkeissa olevien bakteerikantojen terveysvaikutuksia ei ole tutkittu eikä niitä kaikkia voida siksi pitää probiootteina. Jotkut elintarvikkeet altistuvat myös asioille, jotka saattavat tappaa hyvät bakteerit ennen kuin ne pääsevät suolistoon asti. Esimerkiksi paistaminen ja liian lämpimässä ympäristössä oleminen.

Erot probioottisten lisäravinteiden ja probioottisten jugurttien välillä

Suomessa monille jugurttityypeille tehdään lämpökäsittely, joka tappaa bakteerit. Poikkeuksina on kreikkalainen jogurtti tai luonnonjogurtti, jossa on edelleen luonnollinen pitoisuus eläviä bakteereita. Löytyy myös muita jogurttityyppejä, joihin on jälkeenpäin lisätty maitohappobakteereita.

Jogurttia tulee säilyttää viileässä. Ja vaikka sinulla onkin kotona jääkaappi, on vaikea tietää, miten jogurttia on kuljetettu ja säilötty ennen kuin ostit sen. Sinulla ei tästä syystä ole mitään takeita siitä, että bakteerit olisivat elossa vielä päätyessään suolistoosi tai että niillä olisi mitään vaikutusta.

Jos valitset probioottisen lisäravinteen, on pakkaus iso osa saamastasi mielenrauhasta. Prodiga pakataan käyttäen ainutlaatuista kapseliteknologiaa, joka varmistaa bakteerien matkan suolistoon, jossa ne heräävät eloon ja toimivat juuri niin kuin niiden pitääkin.

Näin valitset probioottisen lisäravinteen

Mitä minun tulisi ottaa huomioon? Probioottisen lisäravinteen valitsemisen aikana on International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics:in (ISAPP) mukaan viisi asiaa, jotka sinun tulee ottaa huomioon.

1. Bakteerikanta

Probiootit koostuvat erilaisista ja eritavalla toimivista bakteerikannoista. Lisäravinteet saattavat sisältää monta erilaista bakteerikantaa, mutta toivotun vaikutuksen saamiseksi, on ne koottava oikealla tavalla. Siksi on myös tärkeää selvittää, ovatko käytetyt bakteerikannat tutkitusti tehokkaita.

Selvitä, mitä bakteerikantoja tuote sisältää – tämä tulisi lukea pakkausessa.

2. Tehokas annostelu

Ravintolisissä olevien hyvien bakteerien oikean määrän varmistamiseksi käytetään mittayksikköä, jota kutsutaan pesäkettä muodostavaksi yksiköksi (PMY). Probioottikanta ratkaisee sen, mikä PMY-numero tarvitaan toivotun terveysvaikutuksen saamiseksi.

3. Todistetut vaikutukset

Tarkista pakkausselosteesta, mitä bakteerikantaa tuote sisältää. Tämän jälkeen voit tutkia, mikäli juuri tästä bakteerikannasta on julkaistu tutkimustietoa luotettavien tahojen toimesta – eli tutkijoiden tutkimuksia julkaisevista aikakauslehdistä. Jos useat riippumattomat asiantuntijat ovat osallistuneet tulosten arviointiin, voit luottaa siihen, että tuotteella on todistettu vaikutus.

4. Pakkaus

Kun valitset tuotetta, on tärkeää ottaa huomioon, että probioottisten bakteerien on oltava suolistoon saapuessaan elossa, muuten niillä ei ole mitään terveysvaikutuksia. Koska hyvät bakteerit ovat todella herkkiä ulkopuolisille vaikutuksille, kuten lämmölle, on oikeanlainen pakkaus ratkaiseva asia, jotta ne pysyvät elossa suolistoon asti. Tällä on suuri vaikutus tuotteen tehoon.

Ainutlaatuinen kapseliteknologia suojaa Prodigan bakteereita. Kapselit suojaavat bakteereita siihen asti, kunnes ne ovat suolistossa ja heräävät henkiin tekemään työnsä.

5. Suositukset

Markkinoilta löytyy nykyään melkein rajaton määrä erilaisia probiootteja. Kuluttajana on entistä tärkeämpää osata suunnistaa valintaviidakon läpi, jotta voi olla varma, että ostaa hyvän, juuri omiin tarpeisiin sopivan tuotteen.

Jos päätät ostaa ravintolisän norjalaiselta toimittajalta, kuten Nutrinor AS, sovelletaan ostoon Suomen lakeja ja määräyksiä, ja voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jos sinulla on kysyttävää.

Onko useampi bakteerikanta parempi kuin yksi?

Ei, bakteerikantojen määrä ei ole ratkaisevaa sen kannalta, onko jokin tuote parempi kuin toinen.

Sinun tulee ottaa huomioon, mitä bakteerikantaa tuote sisältää, ja mikäli juuri siitä kannasta löytyy tutkittua tietoa. Jotkut ravintolisät sisältävät monta erilaista bakteerikantaa ja jotta näillä olisi toivottu vaikutus, täytyy ne yhdistää oikealla tavalla.

Näin käytät probioottisia ravintolisiä

Tarvitsenko minä probiootteja?

Suolisto vaikuttaa uuden tiedon mukaan terveyteemme enemmän kuin aikaisemmin on uskottu. Vaikka tutkimukset siitä, miten suolisto vaikuttaa kehoomme on vielä aikaisessa vaiheessa, on tämä alue, johon kiinnitetään yhä enemmän huomiota.

Jo nyt voidaan kuitenkin todeta, että hyvä suolistoterveys vaikuttaa positiivisesti sekä psyykkisesti että fyysisesti. Terveellisen suoliston bakteerikannan luomisella voi siksi olla positiivinen vaikutus, ei ainoastaan vatsalle ja ruoansulatukselle, mutta myös pitämään kehon terveenä ja pirteänä monilla eri tavoilla.

Kehossa olevia yhteyksiä ei ole aina helppo löytää eikä vastaukset välttämättä ole selviä. Mutta jos sinulla on vatsa- tai suolisto-ongelmia, voi olla hyvä kokeilla probiootteja. Probiooteista on monille myös hyötyä, sillä ne ehkäisevät vatsavaivoja ja auttavat ylläpitämään terveellistä tasapainoa suolistossa. Jos olet matkustamassa, saattaa probioottien ottaminen auttaa sinua välttämään vatsavaivoja.

Pitääkö minun ottaa probiootit ruoan kanssa?

Yleinen sääntö on, että probiootteja voi ottaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa ruoan kanssa tai ilman. Joidenkin tuotteiden kohdalla tulee kuitenkin olla varovainen, mitä syö, sillä ruoansulatuskanavassa oleva ruoka saattaa vaikuttaa tietyntyyppisten probioottien selviytymiseen. Tämä riippuu tuotteesta ja bakteerikannasta ja tulee olla selvästi merkittynä pakkauksessa.

Prodigaa voi ottaa ruoan kanssa tai ilman.

Mikä on paras aika ottaa probiootteja?

Prodigaa voi ottaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, mieluiten samaan aikaan joka päivä. Näin siitä tulee osa päivittäistä rutiinia ja helpompi muistaa ottaa.

Toisentyyppisten probioottien kohdalla voi olla muita ohjeistuksia, joten noudata pakkauksessa olevia ohjeita tai mikäli olet epävarma, kysy neuvoa lääkäriltäsi.

Lue myös​

5 asiaa, jotka sinun tulee tietää ennen probioottien valintaa

Viime vuosien aikana on yhä useampi ihminen löytänyt probiootit. Probiootit ravitsevat suolistossamme eläviä hyviä bakteereita. Kun käytät probiootteja, autat ylläpitämään hyvää suolistoterveyttä – joka taas vaikuttaa sekä immuunijärjestelmään että terveyteen ja hyvinvointiin.

5 asiaa, jotka sinun tulee tietää ennen probioottien valintaa

Viime vuosien aikana on yhä useampi ihminen löytänyt probiootit. Probiootit ravitsevat suolistossamme eläviä hyviä bakteereita. Kun käytät probiootteja, autat ylläpitämään hyvää suolistoterveyttä – joka taas vaikuttaa sekä immuunijärjestelmään että terveyteen ja hyvinvointiin.

Ostoehdot

Johdanto
Ostoon sovelletaan seuraavia vakiintuneita myyntiehtoja, joita sovelletaan kuluttajan internetin kautta tekemiin ostoksiin. Kuluttajan internetin kautta tekemiä ostoja sääntelee pääasiallisesti sopimuslaki, kuluttajansuojalaki, markkinointilaki, etäsopimuslaki ja sähköistä kaupankäyntiä koskeva laki. Tämän sopimuksen ehtoja ei pidä tulkita lakisääteisten oikeuksien rajoitukseksi, vaan ne määrittelevät ainoastaan liiketoimen molempien osapuolien tärkeimmät oikeudet ja velvollisuudet.

1. Sopimus
Sopimus koostuu näistä myyntiehdoista, tilauserittelyssä määritetyistä tiedoista sekä mahdollisista erikseen sovituista ehdoista. Epäselvyystilanteissa on etusijalla se, mitä osapuolet ovat sopineet, mikäli tämä ei ole ristiriidassa lainsäädännön kanssa.

Sopimusta täydennetään elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välistä kaupankäyntiä koskevien säännösten avulla.

2. Osapuolet
Myyjä:

Nutrinor AS,

Tupasela
Tavastkullantie 1,
01630 Vantaa
Finland

Sähköposti: asiakaspalvelu@prodiga.fi

Puhelin: +358 75 3265492

Kaupparekisterinumero: SE502089876201

Ostajana toimii kuluttaja, joka tekee tilauksen ja johon viitataan jäljempänä nimellä Ostaja.

3. Hinnat
Ensimmäinen lähetys (kokeilupaketti), joka sisältyy palvelun hintaan, maksaa 19 euroa sisältäen toimituskulut (vastaa 30 päivän kulutusta). Kokeilupaketin jälkeen saat kolmen kuukauden käyttöerän kolmen kuukauden välein hintaan 19 euroa kuukaudessa (yhteensä 57 euroa) ilmaisella toimituksella

Hinnat on annettu euroissa ja sisältävät arvonlisäveron sekä muut mahdolliset valtion määrittämät maksut. Hinnat ovat voimassa toistaiseksi ja siihen asti, kunnes muutoksia tehdään.

4. Sopimuksen tekeminen
Vaadimme Ostajalta 18 vuoden ikää. Alle 18-vuotiaana et voi ostaa tuotteita meiltä. Mikäli olet alle 18-vuotias, on huoltajan tehtävä tilaus puolestasi.

Sopimus katsotaan sitovaksi heti, kun Ostaja on lähettänyt tilauksensa myyjälle.

Lähetämme sinulle tilausvahvistuksen, kun olemme vastaanottaneet ensimmäisen tilauksesi, edellyttäen, että olet antanut meille oikean sähköpostiosoitteen. Säilytä tilausvahvistus tuotteen vastaanottamiseen asti.

Kokeilupaketti on uusille asiakkaille tarkoitettu tutustumistarjous, jota ei saa väärinkäyttää.

5. Maksaminen
Myyjällä on oikeus vaatia maksua tuotteesta siitä hetkestä alkaen, kun se on lähetetty Myyjältä Ostajalle

Ostaja maksaa tuotteet paketin mukana tulevan laskun avulla. Maksun määräaika on ilmoitettu laskussa, ja on 21 päivää laskun päiväyksestä.

6. Tilausehdot
Ostaja tekee tilausta tehdessään sopimuksen halutun tuotteen tilauksesta siihen hintaan ja niillä toimitusväleillä, jotka tilauksessa on mainittu. Ostaja voi milloin vain keskeyttää, muuttaa ja/tai irtisanoa sopimuksen Myyjän asiakaspalvelun kautta, mieluiten kuitenkin 14 päivää ennen seuraavaa toimitusta. Laskussa on ilmoitettu viimeisin muokkauspäivä. Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme tilauksen peruuttamiseksi. Yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme, laskusta ja/tai ostoehtojen ylimmästä kohdasta.

Tilaukseen ei liity ostovelvoitetta. Mikäli haluat, voit palauttaa avaamattoman tuotteen.

7. Toimitus
Toimitus on tapahtunut, kun Ostaja tai hänen edustajansa vastaanottaa tuotteen.

Lähetämme toimitukset sovitun toimitusvälin mukaisesti käyttäen kyseisellä markkina-alueella käytettävissä olevia toimitustapoja. Mikäli tilauksessa ei ole määriteltyä toimitusaikaa, toimitamme tuotteen viipymättä ja viimeistään 30 päivän kuluessa tilauksesta. Tuote katsotaan toimitetuksi, kun sinä tai edustajasi on vastaanottanut tuotteen.

Tuote on toimitettava Ostajan tilauksessa ilmoittamaan osoitteeseen. Mikäli Nutrinor ei pysty toimittamaan tuotteita ostajan tekemän virheen takia (ostaja on esimerkiksi antanut väärän osoitteen), voi Nutrinor, mutta ei ole velvollinen tähän, järjestää tuotteiden uudelleentoimituksen.

8. Tilaustuotteiden palautus

Sinulla on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa ilmoittamatta syytä.

Peruuttamista koskeva määräaikaa päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, kun sinä tai kolmas osapuoli, muu kuin kuljetusliike, saa fyysisesti haltuunsa ensimmäisen lähetyksen. Mikäli haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi, on sinun ilmoitettava tästä päätöksestä Myyjälle selkeästi ja yksiselitteisesti (esim. postitse, faksilla tai sähköpostitse). Myyjän yhteystiedot löytyvät yllä olevasta kohdasta 2. Peruutuslomake lähetetään sähköpostilla yhdessä tilausvahvistuksen kanssa.

Ehtiäksesi käyttää peruuttamisoikeuttasi, riittää, että lähetät peruuttamisilmoituksen ennen peruuttamisajan päättymistä.

9. Tuotteen riskit
Kohdan 6 mukaisesti, siirtyy tuotteeseen liittyvät riskit Ostajalle, kun hän tai hänen edustajansa on vastaanottanut tuotteen.

Lue huolellisesti pakkausseloste sekä pakkauksessa olevat tiedot koskien annostelua ynnä muuta.

10. Peruuttamisoikeus
Sinulla on oikeus syytä ilmoittamatta peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa.

Peruuttamista koskeva määräaikaa päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, kun sinä tai kolmas osapuoli, muu kuin kuljetusliike, saa fyysisesti haltuunsa ensimmäisen lähetyksen. Mikäli haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi, on sinun ilmoitettava tästä päätöksestä Myyjälle selkeästi ja yksiselitteisesti (esim. postitse, faksilla tai sähköpostitse). Myyjän yhteystiedot löytyvät yllä olevasta kohdasta 2. Peruutuslomake lähetetään sähköpostilla yhdessä tilausvahvistuksen kanssa.

Ehtiäksesi käyttää peruuttamisoikeuttasi, riittää, että lähetät peruuttamisilmoituksen ennen peruuttamisajan päättymistä.

11. Käytetyn peruuttamisoikeuden vaikutus
Jos peruutat tämän sopimuksen, hyvitämme sinulle kaikki sinulta saamamme maksut, mukaan lukien toimituskulut (mutta tämä ei sisällä ylimääräisiä toimituskuluja, jotka johtuvat muusta valitsemastasi toimitustavasta kuin meidän halvimmasta tarjoamastamme vakiotoimituksestamme). Hyvitys maksetaan viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, kun meille on ilmoitettu päätöksestä peruuttaa sopimus. Meidän tulee kuitenkin odottaa hyvityksen maksamisen kanssa siihen asti, kunnes olemme saaneet tuotteen takaisin tai olet lähettänyt meille todisteen siitä, että tuote on lähetetty takaisin, riippuen kumpi näistä tapahtuu ensin. Käytämme hyvityksen maksamiseen samaa maksutapaa kuin alkuperäisessä maksutapahtumassa on käytetty, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu kanssamme. Joka tapauksessa, palautus ei itsessään maksa sinulle mitään.

Sinun tulee palauttaa tuote meille ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä päivästä, kun olet ilmoittanut meille päätöksestäsi peruuttaa sopimus. Peruuttamista koskevaa määräaikaa katsotaan noudatetun, jos palautat tuotteet ennen 14 päivän määräajan umpeutumista. Ostaja vastaa välittömistä palautuskustannuksista. Olet vastuussa tuotteiden arvon alenemisesta, joka johtuu muusta kuin tuotteiden luonteen, ominaisuuksien ja/tai toiminnan toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

12. Vialliset tuotteet – Ostajan oikeudet ja valitusaika
Mikäli tuote on viallinen, tulee Ostajan kohtuullisen ajan sisällä siitä, kun vika on huomattu tai pitänyt huomata, ilmoittaa Myyjälle halusta tehdä valitus viallisesta tuotteesta. Ostajan katsotaan ilmoittaneen viallisesta tuotteesta kohtuullisessa ajassa, jos valitus on tehty 2 kuukauden kuluessa siitä, kun vika on havaittu tai se olisi pitänyt havaita.

13. Ratkaisu riitatilanteissa

Myyjän ja Ostajan välisestä sopimuksesta aiheutuvat riitatilanteet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisillä neuvotteluilla. Viimeisenä vaihtoehtona ratkaistaan riitatilanteet suomalaisissa tuomioistuimissa.

14. Vastuurajoitukset

Nutrinor AS ei ole vastuussa tuotteidemme virheellisestä käytöstä. Noudata aina tuotteen pakkauksessa olevia ohjeita.

Tietosuojakäytäntö

Nutrinor AS:n henkilötietojen käsittelyä ja turvallisuutta koskevat käytännöt

Nutrinor AS käsittelee sinun henkilötietojasi, kun otat asiakkaana yhteyttä meihin. Nutrinor AS on vastuussa annettujen henkilötietojen käsittelystä, ja asiakassuhteen hoitamista varten tarvitsemme tietoja kuten nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Tietoja säilytetään niin pitkään kuin olet meidän asiakkaanamme. Kun tietojensäilyttämisvelvollisuus päättyy, esimerkiksi asiakassuhteen loputtua, olemme velvollisia säilyttämään joitakin tietoja kirjanpitoa varten. Alta löydät tietoa siitä, mitä henkilötietoja keräämme, miksi toimimme näin sekä henkilötietojesi käsittelyyn ja turvallisuuteen liittyvät oikeutesi.

Nutrinor AS ja toimitusjohtaja ovat vastuussa henkilötietojen käsittelystä. Nutrinor AS:n yhteystiedot ovat:

Osoite: Tupasela Tavastkullantie 1, 01630 Vantaa, Finland

Sähköposti: asiakaspalvelu@prodiga.fi

Puhelin: +358 75 3265492

Kaupparekisterinumero: 502089-8762

Olethan meihin yhteydessä, jos sinulla on henkilötietojen käsittelyä koskevia kysymyksiä. Keräämme ja käytämme sinun henkilötietojasi eri tarkoituksiin riippuen siitä, kuka olet ja miten saamme sinuun yhteyttä. Kun annat tilauksen yhteydessä henkilötietosi, käytetään niitä ensisijaisen pyyntösi käsittelemiseen. Käytämme tietoja myös yhteydenpitoon sekä palvelumme mukauttamiseen. Olemme sinuun yhteydessä puhelimitse, sähköisesti ja/tai kirjeitse, jos et ole erikseen ilmoittanut meille halusta, ettei sinuun olla yhteydessä. Säilytämme asiakassuhteen päätyttyä nimesi, osoitteesi, sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi ja ostohistoriasi, jotta voimme olla sinuun yhteydessä puhelimitse, sähköisesti tai postitse koskien eri tuotteiden tarjouksia ja uutisia, joiden uskomme kiinnostavan sinua, ellet peruuta tilausta tai ota meihin yhteyttä.

Miksi ja mitä henkilötietoja keräämme?

Keräämme seuraavia henkilötietoja alla lueteltuihin tarkoituksiin:

Asiakassuhteen solmiminen (tuotteiden tilaus) ja asiakassuhteen hoitaminen. Tässä yhteydessä käsittelemme yhteystietoja, mahdollisesti henkilöllisyystodistuksia, maksutietoja kuten henkilötunnus, puhelinnumero, sähköpostiosoite, postiosoite ja tilauksen IP-osoite sekä ostohistoriaa. Käsittely tapahtuu GDPR artiklan 6 (1) kohdan b perusteella. Käsittely on tarpeen asiakkaan kanssa solmitun sopimuksen täyttämiseksi.

Asiakassuhteen aikana käydyn yhteydenpidon säilytys. Tässä yhteydessä käsittelemme henkilötietoja, jotka ovat tarpeellisia kyseisen asian kannalta. Käsittely tapahtuu, kun voimme laillisesti sitoutua tietojen säilyttämiseen sekä turvallisuuden vuoksi, katso kohta 7.

Tässä yhteydessä käsittelemme yhteystietoja ja maksutietoja. Käsittely tapahtuu GDPR artiklan 6 (1) kohdan b perusteella, käsittely on tarpeen asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen täyttämiseksi.

Markkinointia, uutiskirjeitä ja muuta liiketoimintaamme koskevan tiedon lähettämistä. Tässä yhteydessä käsittelemme nimiä ja sähköpostiosoitteita. Käsittely tapahtuu markkinointilain § 19 mukaisesti markkinoinnin vastaanottajan suostumuksella.

Tietoa mahdollisista asiakkaista. Tässä yhteydessä käsittelemme yhteystietoja. Käsittely tapahtuu GDPR artiklan 6 (1) kohdan f perusteella. Tulkitsemme tämän tarkoittavan, että käsittely on välttämätöntä, jotta pystyisimme suojelemaan liiketoimintamme kaupallisia tarpeita.

Turvallisuus. Tässä yhteydessä käsittelemme palvelimelle kirjautumista, julkistamista, mahdollista yhteydenpitoa, tietoturvatapahtumien selvityksiä ja seurantaa. Käsittely tapahtuu GDPR artiklan 6 (1) kohdan f perusteella. Tulkitsemme tämän tarkoittavan, että käsittely on välttämätöntä, jotta pystymme suojelemaan tietoturvaa ja estämään henkilötietojen luvatonta luovuttamista.

Evästeiden käyttö tilastollisiin tarkoituksiin ja verkkosivujen kehittämiseen. Vastaanotamme tilastoja ja tietoja Google Analyticsilta ja Facebookilta. Lisätietoja löydät yrityksien käyttöehdoista. Emme vastaanota henkilötietoja näiltä yrityksiltä emmekä säilytä tai käsittele näitä tietoja.

Henkilötietojen luovuttaminen muille

Emme luovuta tai siirrä henkilötietojasi muille osapuolille, ellei siihen ole laillista perustetta. Esimerkiksi lakisääteinen velvoite saattaa velvoittaa meidät luovuttamaan tietoja julkisille tahoille.

Nutrinor AS käyttää ulkopuolisia tietojenkäsittelijöitä henkilötietojen käsittelemiseen. Tällaisissa tapauksissa olemme allekirjoittaneet sopimukset tietoturvan suojelemiseksi kaikissa käsittelyn osissa. Tällä hetkellä käytämme seuraavia tietojenkäsittelijöitä:

Direct House Arendal AS, Bjørumsvegen 15, 4820 Froland, Norja.  Direct House hoitaa asiakaspalvelun ja kuljetukset. Sekä lähtevät että saapuvat.

PS Finance Group, Lokero 8820, 402 71 Göteborg.  PS Finance hoitaa laskutuksen, vaateet ja perintäpalvelun.

Kaikki kerättävien henkilötietojen käsittely tapahtuu EU/ETA-alueella.

Säilytysaika

Säilytämme henkilötietojasi niin kauan kuin se on tarpeen siihen tarkoitukseen, jonka takia tiedot on kerätty.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että suostumuksesi perusteella käsittelemämme henkilötiedot poistetaan, jos peruutat suostumuksesi. Henkilötiedot, joita käsittelimme sopimuksen solmimisen aikana, poistetaan, kun sopimus on täytetty ja kaikki sopimussuhteeseen liittyvät velvoitteet on täytetty. Viranomaisten lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseksi vaadittavat henkilötiedot poistetaan, kun oikeusperusta niin määrää.

Tämä koskee esimerkiksi kirjanpitoa koskevia sääntöjä.

Alla oleva taulukko antaa yleiskatsauksen siitä, kuinka kauan käsittelemme henkilötietoja eri tarkoituksiin:

Tarkoitus

Säilytysaika

 Asiakastiedot

 Niin pitkään kuin asiakassuhde kestää ja   enintään 10 vuotta asiakassuhteen   päättymisen jälkeen.

 Asiakassuhteeseen liittyvien   erityisasiakirjojen säilytys

 Niin pitkään kuin asiakassuhde kestää.

 Laskutustiedot

 Enintään 5 vuotta laskutukseen liittyvän   tilikauden päättymisen jälkeen.

 Tietoa mahdollisista asiakkaista

 Enintään 6 kuukautta.

 Turvatiedot

 Enintään vuoden.

 Varmuuskopiot

 Enintään 3 vuotta.

Oikeutesi, kun käsittelemme sinua koskevia henkilötietoja

Sinulla on oikeus vaatia pääsyä sinua koskeviin henkilötietoihin tai niiden oikaisemista tai poistamista. Sinulla on myös oikeus vaatia rajoitettua käsittelyä ja tietyin edellytyksin vastustaa käsittelyä. Voit lukea tästä lisää Tietosuojavaltuutetun verkkosivuilta tietosuoja.fi.

Mikäli haluat käyttää oikeuksiasi, ota yhteyttä Nutrinor AS:ään sähköpostitse tai puhelimitse. Vastaamme pyyntöösi niin pian kuin mahdollista, mutta viimeistään 30 päivän kuluessa. Pyydämme sinua vahvistamaan henkilöllisyytesi tai toimittamaan lisätietoja ennen kuin annamme sinulle oikeuden käyttää oikeuksiasi. Toimimme näin pystyäksemme estämään muita esittämästä sinua ja että vain sinulla olisi pääsy henkilötietoihisi.

Voit milloin vain peruuttaa henkilötietojesi käsittelyyn antamasi suostumuksen. Peruutuksen teet helpoiten täyttämällä uutiskirjeen mukana tulevan lomakkeen. Voit myös ottaa yhteyttä meihin sähköpostitse tai puhelimitse.

Valituksen teko

Voit tehdä valituksen Tietosuojavaltuutetulle, mikäli olet sitä mieltä, että henkilötietojen käsittely ei vastaa kuvattua tai että se jollakin tavalla rikkoo salassapitolakia. Ohjeet yhteydenottoon löydät heidän verkkosivuiltaan.

tietosuoja.fi

Muutokset

Mikäli meidän toimintaamme/palveluihimme tai henkilötietojen käsittelyä koskeviin määräyksiin tulee muutoksia, voi tämä johtaa muutoksiin annettuihin tietoihin. Saat tiedon näistä muutoksista, jos henkilötietosi on rekisteröity palveluumme. Verkkosivuiltamme löydät aina ajantasaista tietoa.